Grote toename nekpijn en schouderklachten

Wat te doen bij nekpijn en schouderklachten

 

Grote toename nekpijn en schouderklachten.

 

In mijn praktijk zie ik een duidelijke toename van nek- en schouderklachten. De link naar de Corona-crisis is snel gemaakt. Er zijn volgens mij meerdere oorzaken aan te wijzen.

 

Corona

De Corona-crisis zelf is een bewuste of soms onbewuste bron van spanningen en stress. Je voelt je onzeker en maakt je zorgen over je gezondheid, je werk en inkomsten en wat de toekomst gaat brengen.

 

Uit een groot Nederlands-Rotterdams onderzoek van Gemeente Rotterdam en het Erasmus Universiteit Rotterdam komt naar voren dat zo’n 40% van de respondenten het coronavirus als een grote bedreiging ervaart. Een kwart tot een derde ondervindt sindsdien meer angst en stress.

 

Thuiswerken en werkhouding

Door de corona-crisis zijn veel werknemers genoodzaakt om vanuit huis te werken. Privé en werk zijn als gevolg daarvan minder goed gescheiden en in veel gevallen komt daar ook de zorg voor de kinderen bij.

 

De werkplek in huis is meestal niet ARBO-proof. Vaak is er sprake van een slechte werkhouding met een grote toename van nekpijn en schouderklachten als gevolg.

 

Uit een onderzoek van het CNV blijkt dat de werkdruk door de coronacrisis hoger dan ooit is. Door de crisis ervaart (afhankelijk van de branche waarin wordt gewerkt) 46% tot 59% van de werknemers meer stress. Dit zijn forse stijgingen die niet zonder gevolgen kunnen blijven.

 

In de gesprekken met mijn cliënten hoor ik vaak, dat zij minder vaak een pauze nemen. Eigenlijk werken ze aan een stuk door. In de situatie op de werkvloer liep men vaak om bijvoorbeeld wat te drinken te halen. Even met een collega te overleggen of naar een vergaderruimte te lopen.

Echter in de thuissituatie vinden deze activiteiten allemaal plaats op een werkplek/ computerscherm. Gevolg is dat men te lang in dezelfde (slechte) werkhouding zit.

 

Bewegen en sporten

Daarnaast hebben we in de eerste periode niet kunnen sporten en door alle beperkingen veel minder kunnen bewegen. Het devies vanuit de overheid was immers blijf thuis!

Het menselijk lichaam is gemaakt om te bewegen!

 

Beweging is zeer belangrijk voor zowel lichamelijk als geestelijk welzijn. Heb je klachten? Zonder bewegen geen herstel of het herstel is van mindere kwaliteit.

 

Eenzaamheid

Een misschien minder gehoorde oorzaak is eenzaamheid.

 

Eenzaamheid speelt een belangrijke rol in de toename van stress gerelateerde klachten. Mensen ervaren een grotere eenzaamheid nu de sociale contacten op de werkvloer zijn weggevallen. Dat geldt helemaal voor mensen met een beperkte sociale omgeving die voornamelijk bestaat uit collega’s / contacten op het werk.

 

Neem daarbij de hierboven beschreven werkdruk, werkhouding, werkplek thuis en je hebt een geweldig recept voor stress gerelateerde klachten als nekpijn en schouderpijn. Dat verklaart de grote toename nekpijn en schouderklachten.

 

 

massagetherapie

 

Tijd om naar je lichaam te luisteren

Herken je jezelf hierin of heb je zelf last van je nek en/of schouders? Dan is het nu tijd om naar je lichaam te luisteren!

 

Als je besluit niets aan jouw klachten te doen is de kans groot dat de gebieden waar je last van hebt zich uitbreiden. In geval van nek en schouderklachten kan het gebied waar je pijn hebt zich uitbreiden naar de arm. Ook hoofdpijnklachten komen vaker voor.

 

Wat kun je zelf doen?

Voel of je zelf spanning of stress ervaart. Probeer daar niet tegen te vechten. Het is zoals het op dat moment is. Probeer de aanwezigheid van spanning of stress te accepteren en praat er met iemand over die je vertrouwt, bijvoorbeeld je partner. Door er alleen al over te praten helpt vaak om de stress te verminderen. Durf om hulp te vragen!

 

Vraag jezelf af wat je kunt doen om deze spanning of stress te verminderen. Als je op dit moment niet iets aan de stress kunt doen is dat voor nu ook goed! Het is even niet anders.

 

Ga lekker bewegen. Probeer daarbij vooral iets te doen wat je leuk vindt! Immers iets wat je leuk vindt, is makkelijker om regelmatig te doen. Je houdt het langer vol. Als ik het over bewegen heb, hoef je niet meteen te denken aan de sportschool. Vaak is het beter om bijvoorbeeld dagelijks (stevig) te wandelen of te fietsen. Advies: probeer 1 uur per dag te bewegen met een wat verhoogde hartslag.

 

Iedere dag wandelen is vaak beter dan 1 of 2 keer per week naar de sportschool

 

Richt je thuiswerkplek zo goed mogelijk in. Enkele tips:

  • Bellen? Ga dan staan of lopen
  • Stukken lezen? Ga eens op een andere plek in huis zitten
  • Drink na ieder toiletbezoek een groot glas water
  • Ga na de lunch even lekker buiten wandelen
  • Werk met een los toetsenbord en een losse muis
  • Zorg dat de bovenrand van je beeldscherm op ooghoogte staat
  •  

Wat kan ik voor je doen?

In een gesprek met mij kunnen we kijken of er sprake is van herstel belemmerende factoren, zoals spanningen, emoties, stress enzovoort. Ik neem hier maximaal 15 minuten voor.

 

Cliënten ervaren het als prettig om hun verhaal te kunnen doen aan iemand die goed luistert. Iemand die doorvraagt, verbanden legt en helderheid schept in jouw verhaal. En daarbij niet alleen de pijnklacht, maar ook jou als persoon ten volste probeert te begrijpen. Ik vat je verhaal samen, laat zien wat mogelijke oorzaken zijn en leg uit hoe ik denk dat ik je kan helpen.

 

Vervolgens behandel ik jouw nek- en schouderklachten met verschillende huid- en massagetechnieken langs de wervelkolom en het bewegen van spieren en gewrichten.

 

Nieuwsgierig naar wat ik voor jou kan betekenen? Neem gerust contact met mij op. Of maak hieronder een afspraak voor Massagetherapie of een Nek-, schouder- en rugmassage.

 

 

Laden...